داشتن یک لوگو معروف در کسب وکار بسیار مهم است و لوگوهای معروف جهان داستان ها و مفهوم های مختلفی دارند. در ادامه تیم تولید و محتوای گرافیک برندیمو تصمیم گرفته است شما کاربران گرامی را با تاریخچه لوگو های معروف و معانی آن ها آشنا کند. با ما همراه باشید.در این مقاله قرار است که به معرفی لوگوهای معروف بپردازیم که بارها و بارها آن ها را دیده ایم و چه بسا به خوبی با کسب و کار هر کدام از آن ها آشنا هستیم.
این لوگوها در همه جهان شناخته شده هستند. اما آیا میدانید که هرکدام از آنها چه داستانی در پشت پرده دارند؟
واضح است که همه لوگوهای معروف هدف واحدی را دنبال میکنند و آن شناساندن یک محصول و یا کسب و کار به مشتری در قالب یک طرح گرافیکی است. در این راستا شرکتها و کسب و کارهای مختلف با دقت و وسواس زیادی به انتخاب لوگو به عنوان نماد کسب و کار خود میپردازند؛ چراکه این نمادها حتی از نظر روانشناسی هم میتواند بر روی مشتریان تاثیرگذار باشد و ارزشها و اهداف شرکت را به شکل رازآلودی به مخاطب القا کنند. به هر حال همه ما ممکن است لوگوهای معروف مختلفی را ببینیم اما به ندرت به این فکر میکنیم که چرا کسب و کار مورد نظر از این چنین طرحی برای معرفی خود استفاده کرده است. درواقع پشت هر لوگوی معروف میتوان معنی عمیقی را پیدا کرد.
همه بزرگترین فروشگاه اینترنی جهان یعنی آمازون را با لوگوی معروفش میشناسیم. لوگویی که در زیر آن یک فلش نارنجی مشاهده میشود. درواقع این فلش بسیار واضح است و لازم نیست که برای دیدن آن نگاه عمیقی به لوگو بیندازید. خب آیا میدانید که پشت پرده این فلش نارنجی رنگ دو معنی هوشمندانه نهفته است؟
معنی اول: اگر دقت کنید این فلش از حرف «A» آغاز میشود و تا «Z» ادامه مییابد. این حرکت بدین معنی است که شما هر آنچه که بخواهید با هر حرفی هم از الفبا که آغاز شود، در آمازون فروخته میشود.
معنی دوم: این فلش همچنین نشاندهنده یک لبخند است که انحنای بیشتری در سمت چپ دارد تا موجبات شادی مشتریانی که از فروشگاه خرید میکنند را بهصورت غیرمستقیم فراهم نماید.
والت دیزنی نام تجاری موفق، پیشرو و شناختهشدهای بین کودکان است که توانسته در بین همه مخاطبان برندی شناخته شده باشد. خب فکر میکنید چه چیزی بهتر از این است که لوگوی یک برند، امضای صاحب آن باشد؟ بله درست است. شما در لوگوی دیزنی، امضای والت دیزنی بنیانگذار محصولات این شرکت را میبینید و این یعنی اینکه صاحب یک برند، اعتبار کسب و کار خود را با این امضا تایید کرده است. البته فونت این امضا چندان شبیه خط والت دیزنی نیست اما هنوز قدرت به تصویر کشیدن مفاهیم مهمی را در خود جای داده است. مانند اینکه نام شخصی تاثیرگذار را به روشی جادویی نشان میدهد و همچنین این موضوع که برند دیزنی تاکنون کارهای قابل تحسینی در کارنامه کاری خود دارد را در ذهن تداعی میکند.
خب لوگوی نایکی بسیار محبوب و شناخته شده است که شاید نیازی به توضیح درباره آن نداشته باشیم. درواقع این لوگو حتی بدون آنکه معرف نایکی باشد در همه جهان شناخته شده است؛ البته نه اینکه به شکل معنی تایید یک چک مارک (تیک) است بلکه معنی عمیقتری را در دل خود جای داده است. درواقع نایکی اسم الهه بالدار پیروزی یونان است که توانایی پرواز داشت. طراح این لوگو یعنی کرولین دیویدسن نیز از بال این الهه برای طراحی الهام گرفته است. جالب است بدانید که میتوان دو خط قوس دار آن را نیز نماد سرعت و حرکت دانست. همچنین لازم است که مفهوم پیروزی را نیز به آن اضافه کنیم. در توضیح بیشتر باید بگوییم که نایکی با الهام گرفتن از الهه یونانی ثابت کرده است که میتوان با کفشهای نایکی پرواز کرد و شاید بتوانیم آن را در عمل به پرشهای مایکل جردن در بسکتبال با کفشهای نایکی ربط دهیم.
درواقع برگر کینگ دومین زنجیره بزرگ فست فود در جهان است. در لوگوی این برند معروف مشاهده میشود که نام آن بین دو نان قرار گرفته است و این موضوع را نشان میدهد که در عرصه فست فود و محصول معروف خود یعنی همبرگر همچنان به عنوان یک پادشاه فرمانروایی میکند. از طرف دیگر رنگهای هیجانانگیزی که در این لوگو استفاده شده است از دایره آبی رنگی که لوگو را احاطه کرده تا رنگ قرمز نوشته داخل آن باعث میشود تا مردم در هر سنی به سمت استفاده از محصولات آن جذب شوند.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، برند شنل امروزی متعلق به طراح لباس معروفی به نام کوکو شنل (با نام اصلی گابریل شنل) است که با همکاری آرتور کیپل این برند را راهاندازی کرد. درواقع کوکو شنل نقش مهمی در شکلگیری مد و مدل لباسهای امروزی داشت و توانست در زمان خود تغییرات زیادی را در این صنعت به وجود آورد که البته همراه با ورود زنان به عرصه اجتماع این موفقیت پررنگتر شد.
حالا در مورد لوگوی شنل باید بگوییم که حتما ایده بزرگی پشت این لوگو وجود دارد. درواقع این لوگو محدود به زمان نیست و در هر عصری مفهوم خود را حفظ کرده است. حتی در خارج از حوزه مد نیز برای بسیاری از مردم عادی شناخته شده و دوست داشتنی بوده است. با این حساب دو حرف «C» در هم تنیده در این لوگو میتواند برگرفته از حروف اول نام بنیانگذاران آن باشد و یا اینکه برگرفته از تاکستان Château de Crémat باشد که کوکو زمان زیادی را در آنجا میگذراند؛ حتی ممکن است نماد کلیسا و در واقع یتیم خانهای باشد که شنل دوران کودکی خود را در آنجا گذرانده بود و شاید هم تنها نماد حرف اول اسم او باشد. به هر حال اطلاعاتی درباره این لوگو که از کجا برگرفته شده است به طور مشخص بیان نشده اما چیزی که بر آن ایمان داریم این است که این لوگو بر روی همه محصولات شنل بسیار گیرا و جذاب جلوه میکند.
برخی میگویند لوگوی اپل اشاره به داستان آدم و هوا و سیب ممنوعه دارد و برخی هم آن را ادای احترام به نیوتون میدانند. اما داستان این لوگوی معروف سادهتر است. راب جانوف (Rob Janoff) برای طراحی لوگوی اپل در سال 1977 استخدام شده بود. او میگوید هدف استیو جابز این بود که لوگو کمپانی زیاد بانمک نباشد. جانوف تنها یک طرح ارائه کرد که یک سیب رنگینکمانی گاز خورده بود. این طرح تایید شد و هنوز هم نماد اپل است؛ البته طرح مونوکروم سیاه جای رنگینکمانی را گرفته است. جانوف گفته که گاز روی لوگو، بعدا برای تمایز آن از گیلاس اضافه شد. به هر حال، اپل یکی از معروف ترین لوگوهای جهان را دارد.
کمپانی آب نبات سازی اسپانیایی چوپا چابز دارای لوگوی منحصر به فردی است که توسط سالوادور دالی، نقاش اسپانیایی طراحی شده است. او از طرح گل آفتابگردان درخشانی برای طراحی این لوگو استفاده کرد تا نه تنها بتواند بدین وسیله برندی جذاب و گیرا را طراحی کند بلکه در این هدف به سر میبرد که بتواند آن را در مرکز برگه بسته بندی آب نباتها بگنجاند. این درواقع همان چیزی است که دالی بر آن معتقد بوده و این را میرساند که در این صورت است که لوگو همیشه نمای جذاب و قابل توجهی بر روی محصول خواهد داشت. جالب است بدانید که نام این کمپانی نیز آب نبات را در ذهن مشتری تداعی خواهد کرد؛ چراکه این نام از کلمه اسپانیایی «chupar» میآید که در زبان انگلیسی معادل «to lick» به معنای لیسیدن است.
پائول رند (Paul Rand)، پدر لوگوهای کمپانیهای مدرن، لوگوی معروف 8 خطی IBM را در سال 1972 خلق کرد و آغازگر عصر جدیدی در تبلیغات بود. خطوط این لوگو نشاندهنده حرکت، سرعت و ریتم هستند و حروف بزرگ انگلیسی هم نماد قدرت بوده و نام مستعار IBM که «آبی بزرگ» (Big Blue) نام دارد هم از اینجا آمده است. رند معتقد است که در دنیای رقابتی محصولات مشابه، یک لوگوی متمایز است که باعث تشخیص یک محصول از دیگری میشود و اهمیت بسیار زیادی دارد.
ناسا در سال 1958 از منحل شدن کمیته رایزنی ملی هوانوردی آمریکا (NACA) ایجاد شد. ناسا دارای سه لوگوی رسمی است که مورد بالا، بیشترین استفاده را دارد و استفاده از یکی دیگر نیز به کلی کنار گذاشته شده است. در این لوگوی اصلی، ستارهها نماد فضا، خط قرمز به شکل بال نماد هوانوردی و درنهایت، یک فضاپیما در حال حرکت به دور آنها است.
لوگو معروف کمپانی Hewlett-Packard در سال 1939 خلق شد و تقریبا تا امروز، بدون تغییر بوده است. در سال 2011 صحبتهایی مبنی بر تغییر شکل لوگو و مدرنسازی آن صورت گرفت که در همان حد صحبت باقی ماند. شاید یکی از دلایل اینکه یکی از معروف ترین لوگوهای دنیا است هم همین بدون تغییر و ساده بودن آن است.
Hو P حروف اول موسسین این کمپانی است. خارج شده این دو حرف از دایره هم نماد نوآوری است.
المپیک که از سال 1912 در سراسر دنیا شناخته میشود، دارای لوگوی معروفی است که از پنج حلقه متصل به هم تشکیل شده است. این پنج حلقه نماد 5 قاره آمریکا، آسیا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه است و رنگهای این لوگو، نماد پرچمهای تمام کشورهای شرکت کننده در آن هستند.
این برند نیز جزو کسب و کارهایی است که نماد و لوگویش را از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون حفظ کرده است. جالب است بدانید که این نوشیدنی توسط جان پمبرتون، داروساز آمریکایی، ابداع شد و کتابدار او فرانک رابینسون نام کوکا کولا را برای این نوشیدنی پیشنهاد داد و لوگوی دستنویس آنر را طراحی کرد. درواقع فونت این لوگو دستنویسی سلیس و کلاسیک است و طرح آن به سال 1986 بر میگردد. البته در گذر زمان با اندک تغییراتی مواجه شده ولی با این حال اصالت و کلاسیک بودن خود را حفظ نموده است. گفتنی است که کوکا کولا یکی از شاختهشدهترین برندهای جهان است و دارای آشناترین لوگویی است که مردم سراسر جهان آن را میشناسند.
همانطور که همه شما حتما با این برند آشنا هستید، حتما این را هم میدانید که لوگوی گوگل یکی از سادهترین و در عین حال جذابترین لوگوها در بین برندهای معروف دنیا مخصوصا در عرصه فناوری است؛ به طوری که کلمه گوگل به عنوان سرچ نیز شناخته میشود. یکی از موضوعاتی که میتواند در مورد این لوگو مورد بررسی قرار بگیرد انتخاب رنگهایی است که توسط آرتور کدار طراح معروف این لوگو صورت گرفته است و قابل توجه ترین آن انتخاب رنگ سبز برای حرف L در این لوگو است. درواقع این لوگو 6 حرف دارد که 5 رنگ آن از رنگهای اصلی (آبی، قرمز، زرد) وام گرفتهاند و تنها حرف L به طور تصادفی به رنگ سبز انتخاب شده است. همین موضوع میتواند گویای این حقیقت باشد که انتخاب این رنگها از قاعده و قانون خاصی پیروی نمیکند و این موضوعی مهم برای گوگل است که به دور از قوانین دست و پا گیر باشد و خواسته است به نوعی در لوگوی خود نیز این موضوع را نشان دهد.
اینستاگرام جزو برندهای نوپا است که عمر زیادی از بنیانگذاری آن نمیگذرد. درواقع بسیاری از ما میتوانیم اولین لوگوهای این برند را نیز در سال 2010 به خاطر بیاوریم که در آن سالها تازه آغاز به کار کرده بود. لوگوی ابتدایی اینستاگرام رنگهایی ساده مانند قهوهای را در بر داشت تا نظر مخاطبان عکاسش را جلب نماید. با این حال این برند در سال 2016 تصمیم گرفت دستی به سر و روی لوگوی قبلی خود بکشد؛ چراکه دیگر نه تنها عکاسان بلکه افراد دیگری هم جزو مخاطبان آن محسوب میشدند. افراد میانسال، نوجوانان، جوانان و حتی برندهای معروف، همه و همه جزو مخاطبین این شبکه اجتماعی محبوب بودند. درواقع با این تغییرات، این برند لوگوی خود را با رنگهای روشن، درخشان و بکارگیری گرادینت جلا داد تا بتواند از این طریق روحیه فعالیت و تنوع مخاطبان را نشان داده و از طرف دیگر جالب است بدانید که استفاده از رنگهای گرادینت موضوعی مهم در طراحی وب نیز محسوب میشود
خب واضح است که شکل این لوگو نماد پرندهای را تداعی میکند که با نام تجاری Dove مرتبط شده است. جالب است بدانید این شرکت به تولید طیف وسیعی از محصولات بهداشتی و آراشی ملایم و خالص کلاسیک معروف است. در این راستا رنگهای به کار رفته در این لوگو نیز به خوبی این موضوع را نشان میدهند. درواقع رنگ آبی تیره در این لوگو به معنی اصالت، اعتبار و برتری بوده و رنگ طلایی پرنده نیز احساس شادی و رفاه را در ذهن مخاطب خلق خواهد کرد. با این حساب میتوان گفت که چنین نمادی برای یک شرکت پیشگام در عرصه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نشان دهنده دید رو به جلو و تفکر اندیشمندانه آن در استفاده از طرح و رنگ به جای استفاده از زنان در تبلیغات حکایت دارد.
لوگوی چهار رنگی مایکروسافت نماد 4 محصول اصلی این کمپانی است. آبی نماد ویندوز، قرمز نماد آفیس، سبز نماد ایکس باکس و زرد نماد موتور جستجوی بینگ است. مایکروسافت از سال 1992 از این لوگوی معروف استفاده کرده است اما اخیرا در سال 2012 آن را به عنوان لوگوی رسمی کمپانی معرفی کرد.